5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

C-vitamin är ett av våra mest omtalade näringsämnen. Det fungerar som en #antioxidant samtidigt som det bl a hjälper kroppen att ta upp järn och bygga upp skelettet. Och det finns ganska många livsmedel som innehåller rejäla mängder vitamin C. Här tittar vi på 5 livsmedel som verkligen kan hjälpa till att boosta C-vitaminnivåerna.

1. Apelsin

Citrusfrukter är den kategori som klassiskt förknippas med vitamin C. Kopplingen är motiverad, och faktum är att det finns många olika att välja på om du vill boosta dina C-vitaminnivåer. En rejäl apelsin är en riktigt bra källa, men även citroner, lime och guava är utmärka alternativ.

2. Paprika

Röd paprika innehåller så mycket som 144 mg C-vitamin per 100 g. Det är en av de allra högsta koncentrationerna som finns i något livsmedel. Dessutom är paprika ett utmärkt tillägg till de flesta maträtter, allt från sallader till grytor och grillat.

3. Jordgubbar

Jordgubbar är inte bara goda och färgglada, de är också en utmärkt källa till C-vitamin. Många förknippar dem med midsommarfirande, och det kan vara skönt att veta att en del av det vi då stoppar i oss innehåller massa vitaminer. #vitamin

4. Blomkål

Blomkål innehåller 79 mg C-vitamin per 100 g, alltså är det ett bra sätt att få i sig stora mängder. Dessutom kan du äta blomkål i form av blomkålsris, som ersätter eller kompletterar kolhydrattunga livsmedel som pasta och ris. Även broccoli (79 mg/100 g), grönkål (74 mg/100 g) och brysselkål (74/100 g) är fina alternativ från kålsläktet.

5. Spenat

Spenat är inte bara en utmärkt källa till järn, det finns även en hel vitamin C. Detta är en utmärkt kombination, eftersom C-vitamin hjälper kroppen att upp järn. Det blir alltså en blandning av två viktiga näringsämnen – så tveka inte att lägga till spenat i dina maträtter eller smoothies.