Fettlösliga vitaminer – vilka finns det och hur får du i dig dem?

Fettlösliga vitaminer – vilka finns det och hur får du i dig dem?

Vilka vitaminer är fettlösliga? Vad skiljer dem från vattenlösliga vitaminer och vad ska du tänka på för att få i dig tillräckliga mängder? Riskerar vi att få brist på några av dem?

Hur tas fettlösliga vitaminer upp av kroppen?

Fettlösliga vitaminer behöver komma i kontakt med fett för att tas upp av kroppen. Därför tas de upp i blodet när de når tarmarna, för att sedan lagras i levern. Till skillnad från vattenlösliga vitaminer kan de lagras under en viss tid, vilket är bra, men det innebär också att vi kan få för stora mängder i kroppen. Därför är det viktigt att ha ett tillräckligt högt intag samtidigt som du inte får i dig för mycket, något som kan hända de som tar kosttillskott.

De fyra fettlösliga vitaminerna

Det finns fyra fettlösliga vitaminer:

  • A-vitamin
  • D-vitamin
  • E-vitamin
  • K-vitamin

Det talas framförallt om A-vitamin och D-vitamin. Många associerar A-vitamin med synen, morötter och andra färgglada grönsaker och det är helt rätt. Den är viktig för huden, synen och våra slemhinnor. D-vitamin är viktig för vårt skelett och har många andra funktioner i kroppen. Dessutom är den sammankopplad med andra näringsämnen, t ex mineralet kalcium som den hjälper kroppen att ta upp.

Hur får du i dig fettlösliga vitaminer?

Vi får i oss fettlösliga vitaminer från det vi äter och dricker. Eftersom de är livsviktiga (essentiella) behöver de tillföras regelbundet och i tillräckliga mängder. Det bästa sättet att göra det är att ha en hälsosam och varierad kosthållning som innehåller gott om både fettlösliga och vattenlösliga vitaminer.

Riskerar du brist på någon av dem?

Men hur är det egentligen med fettlösliga vitaminer? Riskerar vi att få brist på någon av dem, och i så fall varför? Vad kan vi göra åt det?

Jo, det ser ut ungefär så här: A-, E- och K-vitamin finns i många livsmedel och är ganska enkla att få i sig. Men det talas alltmer om D-vitaminbrist, speciellt i nordliga länder som t ex Sverige. Orsaken är att stora delar av D-vitaminet vi får i oss kommer från solen. Därför är det bra att ha lite extra koll på symptomen på D-vitaminbrist, speciellt om du tillhör någon av riskgrupperna för brist.

Läs mer om D-vitamin på Hur får du i dig tillräckligt med D-vitamin

Vad finns det för olika B-vitaminer?

Vad finns det för olika B-vitaminer?

När vi pratar om näring pratar vi ofta om B-vitaminer och risken att drabbas av B-vitaminbrist. Men vad finns det egentligen för olika B-vitaminer och vilka är det viktigast att hålla koll på? Behöver du ett ta ett kosttillskott med något eller några av dem?

Behöver de som tränar äta mer vitaminer och mineraler?

Behöver de som tränar äta mer vitaminer och mineraler?

Träning är ett av de allra bästa sätten att få en bättre hälsa, men när du motionerar hårt förbränner du också en hel del energi. Du behöver oftast kompensera med kolhydrater och proteiner. Många undrar dock om de även behöver öka intaget av vitaminer och mineraler till följd av träning.

Hur får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

Hur får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

D-vitamin är ett av de vanligaste näringsämnena att få brist på i Sverige. Detta beror framför allt på att vi får i oss den från solen. Under våra långa vintrar blir det svårt för depåerna i kroppen att räcka, och då kan D-vitaminbrist uppstå. Det har framför allt påverkan på vårt skelett, men teorier finns om att det också är kopplad till allt från våra vinterdepressioner till allvarliga folksjukdomar.

Vilka kosttillskott behöver du egentligen?

Vilka kosttillskott behöver du egentligen?

Idag känns det som att det finns kosttillskott med nästan allt där ute, men vilka behöver du egentligen? Jo, om du tittar på t ex Livsmedelsverket finns det några som behövs, medan andra främst är ett komplement som försäkrar dig om ett fullgott intag. Det bästa sättet att göra bra val är att lära sig om näring från pålitliga källor och sedan ta välgrundade köpbeslut baserat på informationen.

5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

C-vitamin är ett av våra mest omtalade näringsämnen. Det fungerar som en #antioxidant samtidigt som det bl a hjälper kroppen att ta upp järn och bygga upp skelettet. Och det finns ganska många livsmedel som innehåller rejäla mängder vitamin C. Här tittar vi på 5 livsmedel som verkligen kan hjälpa till att boosta C-vitaminnivåerna.

Folsyra – viktigt för dig som är, eller vill bli, gravid

Folsyra – viktigt för dig som är, eller vill bli, gravid

Folat är ett B-vitamin som ibland brukar kallas för vitamin B9 eller folsyra. När det kallas för folsyra brukar det vara i den konstgjorda form som finns i kosttillskott. Folat och folsyra associeras framför allt med graviditet, och det är helt rätt. Folsyra är nämligen så viktigt att tillskott rekommenderas till dig som är eller vill bli gravid.

Behöver vi kosttillskott med omega-3?

Behöver vi kosttillskott med omega-3?

Omega-3 är en grupp fleromättade fettsyror som räknas som essentiella, för att må bra behöver vi få i oss tillräckliga mängder från det vi äter och dricker. Det är ett omdiskuterat näringsämne och en del menar att vi borde ta kosttillskott för att få i oss det vi behöver. Men hur får du i dig omega-3 och vilka grupper riskerar brist?…

« Till start