Hjälper proteinpulver och proteintillskott? Vad ska du tänka på?

Hjälper proteinpulver och proteintillskott? Vad ska du tänka på?

Gör proteinpulver och andra proteintillskott någon skillnad för dina träningsresultat och vad ska du tänka på kring tillskotten? Här tittar vi närmare på det.

Protein är jätteviktigt för kroppen. Det behövs för att bygga upp celler, bilda enzymer och hormoner och mycket annat. Eftersom det är en byggsten för muskler och andra vävnader i kroppen är det tätt sammankopplat med träning. Och de som tränar hårt ser ofta till att optimera sitt intag av protein för att kunna bygga ännu mer muskler.

De nordiska näringsrekommendationerna säger att vi behöver få i oss 0,8 g protein per kg kroppsvikt och dag. I Sverige har vi ett genomsnittligt intag som nästan är dubbelt så högt. Trots det är intresset för proteinpulver och andra tillskott stort.

Vem behöver proteintillskott?

Ja, behöver vi proteinpulver egentligen? Nej, proteintillskott är inte något som behövs, i alla fall om du får i dig tillräckligt stora mängder protein från det du äter. Men om du har höga träningsmål eller vill komplettera din kost kan det vara ett intressant tillskott.

Däremot är det inget som är speciellt med proteinet som finns i tillskotten. Du kan få dig protein av samma kvalitet från det du äter. Alltså kan en riktigt proteinrik kost ge dig samma boost av intaget som ett tillskott. Den enda skillnaden är att tillskotten är mer koncentrerade.

Jämför proteintillskott – alla är inte lika

Alla proteintillskott är inte lika, trots att många av förpackningarna och hemsidorna är snarlika. Dels kan mängden protein variera, dels kan källan till proteinerna göra det. Dessutom kan det finnas andra saker i produkterna vid sidan av protein. Därför är det bra att läsa på och göra ett medvetet val som är hälsosamt och uppfyller dina önskemål.

Protein är inte allt!

Det är lätt att stirra sig blind på protein och glömma att fylla på med andra näringsämnen, speciellt om du styrketränar. Men det kan bli fel och faktiskt göra det svårare att återhämta dig mellan passen. När du tränar hårt förbränner du många olika ämnen, och du behöver t ex även fylla på med kolhydrater för att få en god återhämtning och bli redo för ännu ett träningspass.

Behöver de som tränar äta mer vitaminer och mineraler?

Behöver de som tränar äta mer vitaminer och mineraler?

Träning är ett av de allra bästa sätten att få en bättre hälsa, men när du motionerar hårt förbränner du också en hel del energi. Du behöver oftast kompensera med kolhydrater och proteiner. Många undrar dock om de även behöver öka intaget av vitaminer och mineraler till följd av träning.

5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

Många förknippar proteinintaget med hur mycket kött och andra animaliska produkter de äter. Det stämmer till viss del, men det är inte riktigt så enkelt – för det finns faktiskt en hel del livsmedel från växtriket som innehåller rejält med #protein. Här tittar vi på 5 riktigt bra proteinkällor för dig som inte äter kött.

Vad är aminosyror och vad gör de i kroppen?

Vad är aminosyror och vad gör de i kroppen?

Vi vet alla att proteiner är viktiga för oss, och de består i sin tur av olika aminosyror. De är livsviktiga byggstenar för vår kropp – när vi får i oss rätt mängd av de många syrorna fungerar kroppen på bästa sätt. En del av oss kopplar aminosyror till träning och kosttillskott, men alla människor behöver få i sig tillräckligt med protein och de aminosyror som det består av.…

Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Det finns en hel del rekommendationer och tankar kring hur många kalorier vi bör få i oss varje dag. Men vad är det som gäller, och finns det specifika råd för olika grupper? Här tittar vi närmare på de olika rekommendationerna och vad du ska tänka på för att hitta rätt kaloriintag. …

Vilka kosttillskott behöver du egentligen?

Vilka kosttillskott behöver du egentligen?

Idag känns det som att det finns kosttillskott med nästan allt där ute, men vilka behöver du egentligen? Jo, om du tittar på t ex Livsmedelsverket finns det några som behövs, medan andra främst är ett komplement som försäkrar dig om ett fullgott intag. Det bästa sättet att göra bra val är att lära sig om näring från pålitliga källor och sedan ta välgrundade köpbeslut baserat på informationen.

Folsyra – viktigt för dig som är, eller vill bli, gravid

Folsyra – viktigt för dig som är, eller vill bli, gravid

Folat är ett B-vitamin som ibland brukar kallas för vitamin B9 eller folsyra. När det kallas för folsyra brukar det vara i den konstgjorda form som finns i kosttillskott. Folat och folsyra associeras framför allt med graviditet, och det är helt rätt. Folsyra är nämligen så viktigt att tillskott rekommenderas till dig som är eller vill bli gravid.

« Till start