Varför är fibrer så bra för kroppen? Här är 3 orsaker

Varför är fibrer så bra för kroppen? Här är 3 orsaker

Det talas mycket om att äta mer fibrer. Vuxna rekommenderas att få i sig ungefär 25-35 gram fibrer varje dag. Undersökningar har visat att de flesta inte når den nivån - vi behöver alltså äta mer fibrer. Men varför är fibrer så bra för kroppen? Det finns många orsaker och här är tre av de viktigaste.

1. Ökad mättnadskänsla

För det första ger livsmedel med mycket fibrer en större mättnadskänsla. Du blir mätt snabbare, vilket innebär att du troligen äter mindre och därmed får i dig färre kalorier. Och det finns goda möjligheter att hjälpa detta på traven: många livsmedel finns i varianter som har mer fibrer, t ex fullkornspasta, fullkornsris och bröd.

2. Förbättrad tarmverksamhet

Känner du dig ofta förstoppad, uppblåst och trög i magen? Då kan det vara läge att öka ditt intag av fibrer för att få fart på tarmarna. Eftersom fibrer når hela vägen till tjocktarmen innan de börjar bearbetas gör det att magen och tarmarna behöver arbeta hårdare. Därför kan ett ökat fiberintag göra stor skillnad för maghälsan och tarmfunktionen.

3. Boostat immunförsvar

Sist men inte minst kan fibrer även stärka immunförsvaret. Om dina tarmar mår bra, t ex i form av av en god bakteriebalans (tarmflora), fungerar immunförsvaret bättre och ger ett bättre skydd mot infektioner.

Vad ska du äta för att få i dig mer fibrer?

Men hur ökar du intaget av fibrer? Jo, lyckligtvis finns det många livsmedel som har mycket fibrer, och de kan dessutom ersätta andra livsmedel med ett lägre innehåll.

Några livsmedel som innehåller riktigt mycket fibrer är:

  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Baljväxter
  • Frukt och bär
  • Fullkornsprodukter
5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

Många förknippar proteinintaget med hur mycket kött och andra animaliska produkter de äter. Det stämmer till viss del, men det är inte riktigt så enkelt – för det finns faktiskt en hel del livsmedel från växtriket som innehåller rejält med #protein. Här tittar vi på 5 riktigt bra proteinkällor för dig som inte äter kött.

Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Det finns en hel del rekommendationer och tankar kring hur många kalorier vi bör få i oss varje dag. Men vad är det som gäller, och finns det specifika råd för olika grupper? Här tittar vi närmare på de olika rekommendationerna och vad du ska tänka på för att hitta rätt kaloriintag. …

Behöver vi kosttillskott med omega-3?

Behöver vi kosttillskott med omega-3?

Omega-3 är en grupp fleromättade fettsyror som räknas som essentiella, för att må bra behöver vi få i oss tillräckliga mängder från det vi äter och dricker. Det är ett omdiskuterat näringsämne och en del menar att vi borde ta kosttillskott för att få i oss det vi behöver. Men hur får du i dig omega-3 och vilka grupper riskerar brist?…

5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

5 livsmedel som boostar C-vitaminnivåerna i kroppen

C-vitamin är ett av våra mest omtalade näringsämnen. Det fungerar som en #antioxidant samtidigt som det bl a hjälper kroppen att ta upp järn och bygga upp skelettet. Och det finns ganska många livsmedel som innehåller rejäla mängder vitamin C. Här tittar vi på 5 livsmedel som verkligen kan hjälpa till att boosta C-vitaminnivåerna.

« Till start