Komma i form hemma

Komma i form hemma

I takt med att coronapandemin blivit en del av vår vardag vill allt fler hitta alternativ till gymmet. Promenader, löpning och utegym är alla gångbara möjligheter - men om du helst inte vill lämna hemmet, vad finns det då för förslag? Jo, ganska många faktiskt! Här tittar vi på hur du kan komma i form hemma.

Helt utan utrustning

Om du vill komma i form hemma finns det flera övningar som du kan göra helt utan utrustning. Några exempel är armhävningar (bröst/triceps), dips (triceps), situps (mage), knäböj (ben), rumplyft och rygglyft. Nackdelen är att det blir svårt att träna med tungt motstånd och få reps, men om du enbart vill röra på dig eller bli slimmad kan dessa räcka alldeles utmärkt.

Köpa vikter

Ett annat sätt är att köpa vikter och styrketräna hemma. Det kan vara en ganska bra metod, även om det finns nackdelar i form av utrymme (oftast) och att du kan få svårt att justera vikterna baserat på de du köpt. Dessutom kan det vara svårt att få till alla de övningar du är van vid från gymmet. Men samtidigt är det troligen det enda alternativet om du vill undvika gymmet och samtidigt #träna med tunga vikter.

Band, bollar och kettlebells

Om du av utrymmesskäl eller andra orsaker inte vill ha massa vikter hemma finns det en hel del andra lösningar. Ett gummiband är ett mångsidigt träningsredskap som kan användas till övningar som tränar hela kroppen.

En träningsboll kan vara bra för att få in mer balans i din träning, och som något att luta sig mot vid vissa övningar för att skapa motstånd. Men om det är lyft av något lite tyngre du är ute efter kanske det bästa faktiskt är en kettlebell. Gemensamt för alla dessa alternativ är att de inte tar särskilt mycket plats.

Utvalda produkter