Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Hur många kalorier per dag bör olika människor få i sig?

Det finns en hel del rekommendationer och tankar kring hur många kalorier vi bör få i oss varje dag. Men vad är det som gäller, och finns det specifika råd för olika grupper? Här tittar vi närmare på de olika rekommendationerna och vad du ska tänka på för att hitta rätt kaloriintag.

Antal kalorier per dag

Det finns rekommendationer gällande antalet kalorier per dag för olika grupper som uttrycks i spann som bl a beror på fysisk aktivitet. Med hjälp av dessa kan du hitta ett kaloribehov som passar dig och dina förutsättningar.

Kvinnor har ett kaloribehov på mellan 1 700 och 2 500 kalorier per dag. Män har ett kaloribehov på mellan 2 000 och 3 200 kalorier per dag. Barn har ett lägre kaloribehov som ökar i takt med att de blir äldre. När de når 18 års ålder har de samma kalorirekommendation som en vuxen.

Bör de som är fysiskt aktiva få i sig fler kalorier?

Ja, en hög nivå av fysisk aktivitet innebär att det är bra att äta mer för att kunna prestera och få ordentlig återhämtning. Men det beror också på syftet med din träning. En del vill bygga muskler och bli större medan andra vill gå ned i vikt eller hålla sin nuvarande vikt. Och då är det bra att anpassa kosten och kaloriintaget efter det.

Oavsett vad dina mål är det dock alltid bra med fysisk aktivitet, och ännu bättre om du samtidigt tänker på din kosthållning. Det finns gott om information, t ex på Livsmedelsverket, om vad du ska äta och dricka för att må så bra som möjligt.

Fördelning mellan kolhydrater, protein och fett

Men hur ska kalorierna fördelas mellan olika näringsämnen? Jo, ungefär så här: 10-20 % protein, 25-40 % fett och 45-60 % kolhydrater. Generellt är det bra öka andelen protein i takt med att du blir äldre. Tallriksmodellen är enkel och praktisk metod för att ge dina måltider en god balans.

Om du vill gå ned i vikt eller hålla din vikt kan det vara effektivt att äta livsmedel med en högre näringstäthet. Då blir du mätt snabbare samtidigt som du får i dig många nyttigheter. Det kan t ex handla om att byta ut snabba kolhydrater mot långsammare och fiberrikare alternativ.

Hur många kalorier bränner olika typer av träning?

Hur många kalorier bränner olika typer av träning?

Träning är ett av de bästa sätten att hålla vikten och, inte minst, att må bra i allmänhet. Men vilken träningsform ska du välja om du vill bränna så många kalorier (kcal) som möjligt på kort tid? Här tittar vi på ungefär hur mycket du kan förbränna på en timme med några vanliga aktiviteter.

5 kostråd för viktkontroll

5 kostråd för viktkontroll

Många kämpar med att hålla vikten, och det finns många utmaningar – det bästa sättet är att tänka långsiktigt och göra bestående ändringar i sin kost. Här kommer 5 kostråd för viktkontroll över längre tid.

Hur kan du öka din ämnesomsättning?

Hur kan du öka din ämnesomsättning?

En välfungerande ämnesomsättning (metabolism) gör att din kropp blir bra på att förbränna det du ätit och göra om det till energi. Ju bättre den fungerar, desto större förutsättningar får du att hålla vikten och rent allmänt må bra.

Varför är fibrer så bra för kroppen? Här är 3 orsaker

Varför är fibrer så bra för kroppen? Här är 3 orsaker

Det talas mycket om att äta mer fibrer. Vuxna rekommenderas att få i sig ungefär 25-35 gram fibrer varje dag. Undersökningar har visat att de flesta inte når den nivån - vi behöver alltså äta mer fibrer. Men varför är fibrer så bra för kroppen? Det finns många orsaker och här är tre av de viktigaste.…

Vad är aminosyror och vad gör de i kroppen?

Vad är aminosyror och vad gör de i kroppen?

Vi vet alla att proteiner är viktiga för oss, och de består i sin tur av olika aminosyror. De är livsviktiga byggstenar för vår kropp – när vi får i oss rätt mängd av de många syrorna fungerar kroppen på bästa sätt. En del av oss kopplar aminosyror till träning och kosttillskott, men alla människor behöver få i sig tillräckligt med protein och de aminosyror som det består av.…

5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

5 bra proteinkällor för dig som inte äter kött

Många förknippar proteinintaget med hur mycket kött och andra animaliska produkter de äter. Det stämmer till viss del, men det är inte riktigt så enkelt – för det finns faktiskt en hel del livsmedel från växtriket som innehåller rejält med #protein. Här tittar vi på 5 riktigt bra proteinkällor för dig som inte äter kött.

« Till start